Vlakkabel als ideale basis voor EV-laadstations in woongebouwen

Gepubliceerd op 30 september 2025Leestijd: 4 minuten

afbeelding nieuwsbericht hacar 1.png

Tekst Lieke Bousema | Beeld Isolectra

Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim één op de tien auto’s volledig elektrisch of plug-in hybride. Waar voorheen vooral zakelijke rijders met een stekkerauto reden, zijn sinds begin 2025 particuliere eigenaars in de meerderheid. Hiermee groeit ook de behoefte aan EV-laadstations in parkeergarages van woongebouwen. Dat merkt ook Hacar, een elektrotechnisch installatiebedrijf voor woningcorporaties, vastgoedbeheerders en VvE's, dat hiervoor graag werkt met de Wieland podis® vlakkabels van Isolectra. 

Uitdagingen voor VvE’s 

Hacar installeert regelmatig EV-laadstations voor vastgoedbeheerders, die hiervoor een of meerdere plekken in hun parkeergarages aanwijzen. “De installaties kunnen vervolgens relatief eenvoudig worden aangelegd”, vertelt Eric Stevens, commercieel manager bij Hacar. “Op basis van het beschikbare vermogen wordt het aantal laadpalen bepaald, waarna met een klein stukje kabel de infrastructuur wordt opgebouwd.” In geval van VvE’s en bewoners is dit traject een stuk complexer. “VvE’s kampen met diverse uitdagingen. Immers hebben niet alle bewoners belang bij de laadstations, waardoor bijvoorbeeld de financiering vaak een discussiepunt is. Een parkeergarage is een algemene ruimte, wat betekent dat het stroomverbruik in basis verdeeld wordt onder de bewoners. Hoe ga je hier als VvE mee om? Bewoners die vandaag een brandstofauto rijden, kunnen morgen overstappen op elektrisch en een aanvraag voor een EV-laadstation indienen. Hierdoor moeten regelmatig nieuwe EV-laadstations geïnstalleerd worden, op selecte plekken in de parkeergarage. Immers heeft iedere bewoner zijn eigen parkeerplek. Bij het wisselen van bewoners moeten deze laadstations bovendien weer eenvoudig verwijderd kunnen worden. Kortom: flexibiliteit is gewenst, waarin de Wieland podis® vlakkabels van Isolectra uitstekend kunnen voorzien.” 

Hoge montagesnelheid, veel flexibiliteit 

Werken met een vlakkabel laadinstallatie lijkt op het eerste oog erg makkelijk. Echter is hiervoor wel de juiste kennis nodig, benadrukt Cor-Hein Slobbe, Senior Product Manager bij Isolectra. “Bijvoorbeeld om de veiligheid te garanderen. Wij ondersteunen hierin met kant-en-klare systemen die eenvoudig, zonder risico’s en met een beperkte training gemonteerd kunnen worden en die direct de waarde van de parkeerplek (en woning!) verhogen.” Dankzij de decentrale Wieland vlakkabel van Isolectra kunnen EV-installateurs heel eenvoudig en snel EV-infrastructuren in parkeergarages aanleggen, die bovendien flexibel uitgebreid kunnen worden, vertelt hij. “In de aansluiting tussen het energienet en de groepenkast (of: voedingskast/verdeler) van een woongebouw is meestal sprake van overdimensie. Bij appartementengebouwen blijkt vaak dat zij 3x50, 3x63 of zelfs meer Ampère over hebben. Hierdoor kunnen uitstekend één of meerdere EV-circuits worden aangelegd.” 

Slechts één vlakkabel 

Met het decentrale en waterdichte Wieland vlakkabelsysteem van Isolectra kunnen tot wel twintig laders op één circuit aangesloten worden. “Voor elk circuit is slechts één vlakkabel nodig, die snel en zonder kabelgoten tegen de wand of onder het plafond gemonteerd kan worden”, benadrukt Stevens. “Vervolgens kunnen op elk moment en elke gewenste plek aftakkingen gemaakt worden naar de laadstations. Zonder bijkomende hoge kosten.” Slobbe: “Doordat de nul, 3-fase en aarde in de vlakkabel keurig naast elkaar liggen, kunnen eenvoudig piercings door de kabelwand en in de koperader worden gemaakt. Dit maakt het concept kostenefficiënt en flexibel.” 

Flinke besparingen 

In navolging van de Wieland podis® vlakkabel levert Isolectra ook bijbehorende ronde aftak- en koppelkabels, montagebeugels, koppelboxen en eindkapjes voor de circuits, inclusief bijbehorende beveiligingen. Doordat alle materialen 100% stekerbaar zijn, kunnen zij nog eenvoudiger en sneller op locatie geïnstalleerd worden. Volgens Slobbe is de aanleg gemiddeld 66% sneller dan bij conventionele installaties. “Uitbreidingen zijn zelfs 88% sneller te realiseren en doordat aanzienlijk minder materiaal nodig is, zijn kostenbesparingen van gemiddeld 30% ten opzichte van een ronde kabel geen uitzondering. Bovendien blijft bewonersoverlast tot een minimum beperkt.” 

afbeelding nieuwsbericht hacar 2.png

Dynamic load balancing 

Een dynamic load balancing functie zorgt dat de laadstroom van de auto’s steeds dynamisch wordt aangepast aan de beschikbare stroom. Hierdoor wordt de EV-infrastructuur nooit overbelast – ook als er meerdere laders zijn aangesloten. Naar wens kan de infrastructuur bovendien eenvoudig gekoppeld worden aan duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen of batterijopslag, wat de druk op het net verder vermindert. 

Uitgebreide engineering 

Voorafgaand aan de installatie vindt altijd een uitgebreid engineeringstraject plaats, waarin Hacar het beschikbare vermogen in kaart brengt. “Ook kijken we naar hoe de bekabeling het best aangelegd én gevoed kan worden”, aldus Stevens. “Zijn de bestaande groepenkast en voorbeveiligingen (installatieautomaten) in orde? En hoe zit het met de hoofdschakelaar, die de installatie in geval van nood moet afschakelen? Op basis van onze bevindingen wordt een maatwerk oplossing uitgewerkt.”  

Inmiddels heeft Hacar al meerdere installaties met Wieland podis® vlakkabelsystemen opgeleverd in Amsterdam. De keuze voor deze systemen is volgens Stevens een logische. “Als organisatie zijn wij goed bekend met Wieland en Isolectra. Bovendien weet Cor-Hein heel goed waar hij het over heeft. Hij heeft ons heel goed begeleid in de engineering en montage van de vlakkabelsystemen, totdat wij onze projecten volledig zelf konden uitvoeren. Een nieuw systeem is altijd spannend, maar dankzij Isolectra is de implementatie heel fijn verlopen.” 

Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Onze kennispartners