De behoefte aan laadstations groeit

Gepubliceerd op 22 maart 2022Leestijd: 2 minuten

Het Nederlandse elektrische wagenpark wordt elke dag met ca. 100 auto's uitgebreid. De eerste elektrische auto’s werden vooral door de zakelijke rijder gebruikt, maar nu de privé rijder steeds vaker een elektrische auto aanschaft, ontstaat er een andere laadbehoefte. De auto staat vaak veel langer aan het laadstation en kan daardoor slimmer opgeladen worden.

Nieuwstegel de behoefte aan laadstations groeit.jpg

De behoefte aan laadstations wordt steeds groter. Opladen via laadpalen langs de weg is een optie, maar de beschikbaarheid is beperkt. Na aanvragen van een laadpaal voor de deur duurt het gemiddeld 6 maanden voordat de laadpaal er staat. Daarbij komt dat de tarieven langs de weg al snel 1,5 keer hoger zijn dan wanneer gebruik wordt gemaakt van een privé aansluiting. Bij het opwekken van energie door eigen zonnepanelen is een nog veel hoger rendement te realiseren. Voor veel elektrische rijders is een privé laadstation daardoor zeker een goede optie. Voor elektrische rijders die in een appartement wonen was de aanleg van een privé laadstation tot voorkort een probleem.

Het podis® vlakkabelsysteem van Wieland Electric biedt een innovatieve en decentrale oplossing voor het leveren van energie aan laadstations voor elektrische auto's. Met de decentrale voedingstechniek kunnen laadstations eenvoudig en snel van energie worden voorzien, met aanzienlijk minder inspanning en materiaalverbruik in vergelijking met een conventionele installatie.

Het podis® vlakkabelsysteem is ideaal voor het verdelen van stroom naar laadstations in parkeergarages. Met dit decentrale energiedistributiesysteem kan een groot aantal laadstations worden aangesloten op slechts één voedingslijn. Dit bespaart tijd bij de installatie, vermindert de benodigde hoeveelheid materiaal en reduceert de afmetingen van de verdeelkast aanzienlijk. Niet alle laadstations zullen tegelijk het maximale laadvermogen leveren. Door intelligente koppeling van de aangesloten laadstations wordt de voeding nooit overbelast.

parkeer afbeelding vlakkabel.png

Het system bestaat uit een vlakkabel die in de parkeergarage wordt geïnstalleerd. Alleen op de plekken waar een laadstation nodig is, wordt er een aftakking en een laadstation gemonteerd. Op andere plekken kunnen deze later snel bijgeplaatst worden. De aftakmodules voor de voeding kunnen altijd en overal worden bijgeplaatst. Dit maakt ook uitbreidingen van de installatie mogelijk, eenvoudig en zonder hoge kosten. Het bijzondere is dat deze aftakmodules zowel voor vaste installatie als in de stekerbare uitvoering verkrijgbaar zijn. Dit levert veel voordelen op wanneer een laadstation moet worden vervangen.

De podis® aftakmodules voor de energieaftakking kunnen op elk punt van de podis® vlakkabel geplaatst worden. De snelle en flexibele positionering van de podis® aftakmodules wordt mogelijk gemaakt door de piercing contacten. Conventionele tijdrovende zaken als knippen, strippen, koppelen en isoleren zijn niet meer aan de orde. Ook kabelgoten zijn niet nodig.
Kortom, het podis® vlakkabelsysteem biedt een mooie oplossing voor het te kort aan laadstations. Het systeem maakt het mogelijk om op een snelle en eenvoudige manier meerdere laadstations tegelijk aan te sluiten.

Technische kenmerken
- 5-aderig vlakkabelsysteem met een kabeldoorsnede van 16 mm2
- Aansluitdoorsneden mogelijk tot 70 mm2
- Stroombelasting mogelijk volgens IEC tot 3x100A, in vrije lucht gemonteerd.

Onze kennispartners