Railpuck verhoogt de veiligheid langs het spoor

Gepubliceerd op 18 april 2024Leestijd: 4 minuten

railpuck verhoogt de veiligheid langs het spoor 2.png
Tekst Lieke Bousema | Beeld RAILLIGHTING, Wieland

Met Railpuck introduceert RAILLIGHTING een ware revolutie in spoorwegverlichting. “Railpuck is een plug-and-play verlichtingsoplossing voor montage in de spoorstaaf, die de servicepaden van de opstelplaatsen nabij stations, havensporen en industrieterreinen beter verlicht en zo de veiligheid van machinisten en medewerkers verbetert”, vertelt Martijn Broekhuis, mede-eigenaar van RAILLIGHTING. “Groot voordeel ten opzichte van de standaard mastverlichting is dat Railpuck vanaf de zijkant verlicht, waardoor lichtvervuiling wordt voorkomen. Dankzij het strijklichtconcept zijn treinschaduwen niet langer aan de orde en worden kuilen en andere obstakels in of op de servicepaden duidelijk uitgelicht. Hierdoor ervaren machinisten en medewerkers ook in de avond- en nachtelijke uren optimaal zicht, overzicht en controle. Ook is de oplossing veel kosteneffectiever dan traditionele spoorwegverlichting.”

Het eerste project met Railpuck werd circa een half jaar geleden gerealiseerd in Den Bosch. En inmiddels beschikt ook het treinstation in Apeldoorn over Railpuck armaturen, vertelt Broekhuis. “De belangstelling uit de markt is enorm. Zowel nationaal als internationaal. En dat is niet verwonderlijk, want de voordelen van Railpuck zijn groot. Zo is het mogelijk om slimme schakelingen te maken. Een tijdklok of lichtsensor zorgt in dit geval dat de verlichting alleen brandt als het (voldoende) donker is, terwijl optionele bewegingssensoren in de lijn slimme schakelingen op beweging mogelijk maken. Dankzij de Wieland stekerbare koppelkabels van Isolectra kan de Railpuck lichtlijn bovendien heel eenvoudig, snel en foutloos gemonteerd worden.”

railpuck verhoogt de veiligheid langs het spoor 1.png

Railpuck armaturen met stekerbare koppelkabels
Aan de basis van verlichtingsoplossing ligt een driver, die in de voedingsput naast het spoor wordt aangesloten, vertelt Broekhuis. “Vervolgens wordt op elke 3,5 meter een Railpuck armatuur in de spoorstaaf bevestigd, waarbij de Wieland stekerbare koppelkabels van Isolectra voor de benodigde voeding zorgen. Het systeem is zodanig ontworpen, dat lengtes tot 600 meter eenvoudig te realiseren zijn.”   

railpuck renders.pngMola Device Connector
In de ontwikkelfase heeft Broekhuis het kantoor van Isolectra in Rotterdam bezocht om het prototype voor Railpuck te presenteren. “Isolectra is grondlegger van stekerbaar installeren in Nederland en ik was benieuwd wat zij voor Railpuck kon betekenen”, vertelt hij. “Gelukkig viel ik met mijn neus in de boter, want op datzelfde moment werd de RST16® Mola Device Connector van Wieland geïntroduceerd. Dankzij deze connector is ook stekerbare bedrading aan de binnenzijde van een armatuur mogelijk, wat interessante nieuwe kansen bood.”

Altijd vast
De Mola Device Connector is de moderne opvolger van de kroonklem met schroefverbinding, waarbij de losse aders van de kabel nog in de klem geschroefd moeten worden. “De Mola Device Connector werkt in plaats daarvan met klemverbindingen (push-in terminals) die extra zekerheid bieden: de aders zitten altijd vast!”, aldus Broekhuis. “Lostrillen zoals bij schroeven is niet aan de orde. Zeker bij montage in de spoorstaaf, waar trillingen aan de orde van de dag zijn, is dit een hele waardevolle feature.”

railpuck verhoogt de veiligheid langs het spoor mola.pngEenvoudige montage
Een extra voordeel van de Mola Device Connector is de eenvoudige montage en mogelijkheid voor pre-assemblage, vertelt Erik van Wijland, Accountmanager OEM bij Isolectra. “Het is vooral de voorbereiding die de winst maakt. De Mola Device Connector wordt vooraf en plug-and-play in de Railpuck armaturen aangesloten en verbindt de interne bedrading van de verlichting met onze connectoren. Aan de buitenzijde kunnen vervolgens heel eenvoudig onze 5-polige waterdichte Wieland RST16®-connectoren en stekerbare koppelkabels worden aangesloten. Doordat de bekabeling al inclusief connectoren wordt geleverd, kan RAILLIGHTING veel efficiënter werken. Ook wordt het risico op aansluitfouten sterk verminderd. Hierdoor kunnen schaarse vakmensen nóg productiever werken.

100% waterdicht, slagvast en stevig
Direct na de montage van de Mola Device Connector wordt de werking van elke Railpuck getest. “Vervolgens worden de armaturen gevuld met een speciale hars, waardoor zij 100% waterdicht, slagvast en stevig zijn”, vertelt Broekhuis. “De losse componenten in het armatuur zijn niet meer bereikbaar. Daarom zijn productkwaliteit en betrouwbaarheid een must. Van sensoren tot en met bekabelingen en connectoren.” Dat realiseren RAILLIGHTING en Isolectra met Railpuck en Wieland RST16®.

Meer weten?
Neem een kijkje op de website van www.raillighting.com of neem contact met ons op.

Onze kennispartners