Vlakkabel als ideale basis voor EV-laadstations
Tekst Lieke Bousema | Beeld Isolectra
Begin 2023 telde Nederland ruim 511.000 stekkerauto’s en de komende jaren zal dit aantal alleen maar toenemen. Daarmee groeit ook de behoefte aan EV-laadstations. Ook in parkeergarages van kantoor- en woongebouwen, zoals Hoge Erasmus in Rotterdam. In opdracht van de Vereniging van Eigenaren (VvE) heeft EV-Style recent 15 laadstations geïnstalleerd en inmiddels zijn weer 5 laadstations in aanvraag. Omdat de EV-infrastructuur in de parkeergarage is opgezet met decentrale Wieland vlakkabels van Isolectra, kunnen zowel de montage als uitbreidingen in een mum van tijd gerealiseerd worden. Bovendien zijn aanzienlijk minder kabels nodig.
Aan het Willemsplein in Rotterdam, aan de voet van de Erasmusbrug staat de 93 meter hoge toren Hoge Erasmus. Naast vijf verdiepingen met kantoren in de rechthoekige onderbouw, biedt Hoge Erasmus ruimte aan 68 luxe appartementen in de toren en 360 parkeerplaatsen in een apart bouwdeel. 147 parkeerplaatsen zijn gereserveerd voor bewoners. Omdat een deel van deze bewoners elektrisch rijdt en er inmiddels aantrekkelijke subsidieregelingen zijn, ging de VvE op zoek naar een goede en slimme laadoplossing.
Slimme oplossing
“Als het om EV-laadstations gaat, staan VvE’s voor diverse uitdagingen”, vertelt Robert de Leur, Manager Werkvoorbereiding bij EV-Style. “Immers hebben niet alle bewoners belang bij deze laadstations, waardoor bijvoorbeeld de financiering een discussiepunt is. Een parkeergarage is een algemene ruimte, wat betekent dat het stroomverbruik in basis verdeeld wordt onder de bewoners. Konden wij hier in samenwerking met laadpaalleverancier Zaptec een slimme oplossing voor bieden?” Bewoners die vandaag een brandstofauto rijden, kunnen morgen overstappen op elektrisch en een aanvraag voor een EV-laadstation indienen, weet hij. “Daarom zocht de VvE ook naar een flexibel systeem. In combinatie met de Wieland vlakkabels van Isolectra konden wij hier uitstekend in voorzien, waarbij tevens flink bespaard wordt op installatiemateriaal.”
Hoge montagesnelheid
Dankzij de decentrale Wieland vlakkabel van Isolectra kunnen EV-installateurs heel eenvoudig en snel EV-infrastructuren in parkeergarages aanleggen, die bovendien flexibel uitgebreid kunnen worden. “In de aansluiting tussen het energienet en de groepenkast (of: voedingskast/verdeler) van een woon- of kantoorgebouw is altijd sprake van overdimensie”, weet Cor-Hein Slobbe, Senior Product Manager bij Isolectra. “Bij appartementengebouwen blijkt vaak dat zij 3x50, 3x63 of zelfs meer Ampère over hebben. Hierdoor kunnen uitstekend één of meerdere EV-circuits worden aangelegd.”
Slechts één vlakkabel
Voor elk circuit is slechts één vlakkabel nodig, die eenvoudig, snel en zonder kabelgoten tegen de wand of onder het plafond gemonteerd kan worden, aldus Slobbe. “Vervolgens kunnen op elk moment en elke plek aftakkingen gemaakt worden naar de laadstations. Doordat de nul, 3-fase en aarde in de vlakkabel keurig naast elkaar liggen, kunnen eenvoudig piercings door de kabelwand en in de koperader worden gemaakt.”
De 5-aderige Wieland vlakkabel is met een diameter van 16 mm2 per ader wat dikker dan een ‘standaard’ laadkabel. En dat is niet verwonderlijk, volgens De Leur, omdat meerdere auto’s aangesloten worden. “In parkeergarage Hoge Erasmus zijn op dit moment 15 laadstations aangesloten, verspreid over 3 circuits van 63 Ampère. Per circuit (verdieping) kunnen maximaal 15 laadstations worden aangesloten.”
Flinke besparingen
Isolectra leverde de vlakkabels, ronde voedingskabels, montagebeugels, koppelboxen en eindkapjes voor de 3 circuits, inclusief bijbehorende beveiligingen. Doordat alle materialen 100% stekerbaar zijn, kunnen zij nog eenvoudiger en sneller geïnstalleerd worden. Volgens Slobbe is de aanleg gemiddeld 66% sneller dan bij conventionele installaties. “Uitbreidingen zijn zelfs 88% sneller te realiseren en doordat aanzienlijk minder materiaal nodig is, zijn kostenbesparingen van gemiddeld 30% ten opzichte van een ronde kabel geen uitzondering.”
Dynamic load balancing
Een dynamic load balancing functie zorgt dat de laadstroom van de auto’s steeds dynamisch wordt aangepast aan de beschikbare stroom. Hierdoor wordt de EV-infrastructuur nooit overbelast. Slobbe: “De ervaring leert dat particulieren dagelijks circa 35 km afleggen en zakelijke rijders circa 50-100 km. Wie meer rijdt, kiest vaak voor een snellader onderweg. Dit betekent dat in de meeste parkeergarages een standaard EV-laadstation afdoende is. Immers hebben de auto’s de hele nacht om weer op te laden.” De Leur: “Een tussenmeter registreert continu alle laadacties, terwijl de E-Flux backoffice ervoor zorgt dat bewoners exact afrekenen naar gebruik.”
Afsluitbare garageboxen
Een uitdaging in de parkeergarage van Hoge Erasmus is dat de bewoners geen standaard parkeerplekken hebben, maar afsluitbare garageboxen, vertelt De Leur. “De installatie van de laadstations moest dus heel nauw met de bewoners worden afgestemd. De EV-infrastructuur met Wieland vlakkabel is steeds dichtbij de garageboxen aan de plafonds bevestigd, waarna we met slechts 3 meter kabel konden doorlussen naar de laadstations.”
Werken met een vlakkabel laadinstallatie lijkt op het eerste oog erg makkelijk. Echter is hiervoor wel de juiste kennis nodig. Isolectra ondersteunt hierin met kant-en-klare systemen die eenvoudig, zonder risico’s en met een beperkte training gemonteerd kunnen worden.
Meer weten? Neem dan contact met ons op.