Antwoord: Wanneer je een oplaadpunt wil hebben op je eigen parkeerplaats in een appartementengebouw, dan heb je toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van je VvE. Vaak is dit opgenomen in het VvE regelement.
Het plaatsen van laadunits is niet verplicht voor VvE's, maar deze verplichting bestaat wel bij nieuwbouw en bij het renoveren van een woongebouw. Per tien parkeerplaatsen moet er minimaal één parkeerplaats zijn met een laadpaal. Dat geldt voor parkeergarages en ook voor parkeerplaatsen buiten het gebouw.
Mag je overal een lader plaatsen?
- › Mag je overal een lader plaatsen?
- Wat is de Podis vlakkabel?
Antwoord: De Vlakkabel is een energie bus voor het decentraal voeden van laadstations in bijvoorbeeld parkeergarages.
- Waar gebruik je welke laadmethode?
Laden is niet zomaar laden, dat kan snel of langzaam of ertussenin.
Als je onderweg bent wil je snelladen. Voor deze service betaal je vaak extra. Als er meer tijd is mag het ook wat langer duren.
Laadpaal of wallbox?
In Nederland kan je op heel veel plekken je auto opladen. Gewoon de auto aansluiten, pasje tegen het laadapparaat en laden maar. Je krijgt automatisch, de afrekening.
In de meeste gevallen is een laadstation tussen 11kW en 22kW uitstekend om de auto ’s avonds en ’s nachts op te laden. Ook tijdens kantoortijd is er voldoende tijd om de auto voor de thuisreis weer 'geladen’ te hebben.
Er staan al heel veel laadpalen in Nederland. Maar we zien ook veel zogenaamde wallboxen. Afhankelijk van de toepassing en de infrastructuur wordt de beste oplossing gekozen.
Als het laadstation aan een wand kan worden gemonteerd scheelt dat veel werk. Er is geen fundering nodig. Ook extra werkzaamheden voor het leggen van een ‘dure’ grondkabel kunnen achterwege blijven. - Waar haal je de energie voor het laden vandaan?
Een laadstation heeft, in verhouding tot andere huishoudelijke apparaten, vrij veel stroom nodig. En ook nog eens gedurende langere tijd. Daarom is een aparte groep nodig.
Langs de weg zijn vaak grote laadinstallaties geplaatst om snel veel te kunnen laden. Dat is thuis niet nodig. Bij de oprijlaan kan een laadstation aan de wand al voldoende zijn.
Heb je geen parkeermogelijkheid direct bij het huis dan ben je vaak aangewezen op de laadpalen langs de weg.
Maar er zijn veel meer toepassingen bijvoorbeeld in parkeergarages, naast of onder appartementen, winkelcentra, kantoorgebouwen, ziekenhuizen, bioscopen, restaurants of fabrieken.
Op elke plek waar meerder laadstations worden geplaatst tegen een wand is het toepassen van de Vlakkabel de ideale oplossing. - Wat is een laad infrastructuur?
Elk laadstation wordt op een groep aangesloten met een voedingskabel.
Als meerdere laadstations op één locatie geplaatst worden moet er extra aandacht worden besteed aan de elektrische infrastructuur.Voor het plaatsen van een laadstation moet er een elektrische aansluiting worden geïnstalleerd.
Het aansluiten van 1 enkel laadstation is meestal geen probleem. Eén extra groep en één kabel zijn dan voldoende. Op veel plaatsen zijn al losse laadstations geplaatst.
Meerdere laadstations aansluiten aan één verdeelkast kost veel kastruimte en veel voedingskabels.Als er meerdere laadstations nodig zijn dan moet er goed bekeken worden wat er mogelijk is.
Is er sprake van nieuwbouw of bestaande bouw? Welke ruimte heeft de groepenkast?
Is de hoofdzekering toereikend? En kan de hoofdaansluiting, de kabel uit de straat het aan? - Hoe ziet een infrastructuur in een parkeergarage eruit?
In een parkeergarage is vaak een kabelgoot aangelegd om bijvoorbeeld de installatie van de verlichting te realiseren. Als er behoefte is aan één laadstation wordt van deze kabelgoot gebruik gemaakt.
Voor de installatie van meerdere laadstations is een veel zwaardere installatie nodig.Bij 20 laadstations betekent het dat er 20 zekeringen moeten worden geplaatst in de verdeelkast. En ook zullen er 20 kabels moeten worden gelegd, naar elk laadstation één. Een aparte kabelgoot is dan ook onontkoombaar.
De plaatsing van een voedingsbus d.m.v een vlakkabel maakt het installeren veel eenvoudiger.
Er is geen aparte kabelgoot nodig. De vlakkabel wordt gewoon, met de speciaal ontworpen beugels tegen de wand gemonteerd. - Hoe werkt een vlakkabel infrastructuur?
Antwoord:
De voedingsbus is een vlakkabel waarop laadstations kunnen worden aangesloten.
De Vlakkabel is een platte kabel en wordt tegen de wand of het plafond gemonteerd.
Op elke gewenste plaats kan een aftakpunt worden gemonteerd waaraan een laadstation wordt aangesloten.Als op een later moment een extra laadstation aangesloten moet worden is dat eenvoudig te realiseren.
Met de Wieland vlakkabel leg je snel en flexibel een basisinstallatie aan
De vlakkabel is zeer eenvoudig tegen wand of plafond te monteren. Het aantal aan te sluiten laadplekken kan worden afgestemd op de behoefte op het moment van aanleggen. Als na verloop van tijd meer laadplekken nodig zijn kan de installatie eenvoudig worden uitgebreid. - Waar kunnen we de vlakkabel toepassen?
Antwoord: De Vlakkabel is ideaal voor parkeergarages of overdekte parkeerplaatsen.
Ook op plaatsen waar meerdere laadstations tegen een wand worden geplaatst is de Vlakkabel de ideale oplossing. - Welke soorten laadstations en laadmethoden zijn er?
Antwoord:
Een hybride of een volledig elektrische auto, snel laden of rustig laden. Het vraagt allemaal om een eigen benadering. Voor elke toepassing is een ander laadstation nodig met elk een eigen voedingskabel.Er zijn verschillende laadmethoden.2,3 kW - Laden mbv een 230V stopcontact en 10Amp.Het laadvermogen is beperkt waardoor het laden lang kan duren.Goed voor plugable Hybride auto’s waarbij de accu vaak maar 7 – 10 kW is.3,7 kW - Laden via één fase 230V maximaal 16Amp.Het laadvermogen is beperkt waardoor het laden lang kan duren.Goed voor plugable Hybride auto’s waarbij de accu vaak maar 7 – 10 kW is.Het gaat iets sneller dan de bovengenoemde optie.11 kW - Laden met 3 fasen 230V 16Amp.Voor veel volledig elektrische auto’s is dit een goede oplossing die ook ‘thuis’ geïnstalleerd kan worden zonder een heel zware uitbreiding aan de meterkast.22kW - Laden met 3 fasen en 32Amp.Deze toepassing is voor de grotere vermogens maar toch nog prima te doen bij de woning. Wel is een aansluiting van 3x35Amp nodig.50kW - Deze toepassing kan alleen met een aparte voeding.Het benodigde vermogen is groot. Maar de auto is lekker snel opgeladen.150 kW - Bij deze vermogens zijn speciale installaties nodig. Het kost wat, maar de auto is in zeer korte tijd weer goed opgeladen.350 kW - Voor wie alle bovenstaande oplossingen te lang duren.Bij deze vermogens zijn speciale installaties nodig. Het kost wat, maar de auto is in zeer korte tijd weer goed opgeladen. - Hoe snel kan je laden?
Antwoord: Hoe meer stroom er beschikbaar is hoe sneller je kan laden.
Hoeveel heb je eigenlijk nodig? Dat is afhankelijk van de auto en de snelheid waarmee de auto geladen moet worden. Vaak geldt, hoe sneller hoe duurder. Dus waarom snel laden als dat niet nodig is. - Hoelang duurt het eigenlijk om een accu op te laden en hoe ver kan je er dan mee rijden?
Voor een gemiddelde auto gelden onderstaande waardes.
230Voeding
stroom
fasen
Na 1uur
Voor 100km
2,3kW
10Amp
1f
11km
9h
3,7kW
16Amp
1f
17km
6h
11kWh
16Amp
3f
55km
<2h
22kWh
32Amp
3f
110km
<1h
Niet elke oplossing is overal toepasbaar
Bij nieuwbouw maar ook bij bestaande bouw moet je onderzoeken welke ruimte er elektrisch beschikbaar is. Hierbij spelen twee aspecten, ten eerste wat kan de energieleverancier bieden en ten tweede hoe groot is de ruimte op de meterkast.Maar het vergt veel meer de moeite om te kijken welke ruimte je nodig hebt. Het is namelijk niet nodig om alle auto's tegelijk maximaal te laden.
Hoeveel auto's kun je in een nacht opladen en hoeveel energie heb je daarvoor nodig?
Hieronder een sommetje.
3 x 230Vac x 63Amp = 43,5kW x 5km/kW = 217,5km
Na een avond/ nacht van 10uur is er voor 2175km geladen / 20autos = 109km per auto.
Gemiddeld rijdt de elektrische auto in Nederland 40km/dag. Er is dus ruim voldoen capaciteit om elke auto voldoende te laden.
- Wie installeert zo'n Vlakkabel?
Antwoord: In principe kan elke professionele installateur de Vlakkabel installeren.
Elke professionele installateur kan de installatie uitbreiden Maar we zien steeds meer installateur zich toeleggen op het installeren van laadstations. Zij leveren de laadstations en zorg ervoor dat de voedingskabels netjes aangesloten zijn de meeste specialisten zijn op de hoogte van de Wieland Vlakkabel.Ben je zelf installateur en wil je de Vlakkabel gaan toepassen neem dan contact op met Isolectra.
- Welke laadstations sluit je aan op de Vlakkabel?
Ieder laadstation dat gevoed kan worden met 230/400Vac past op de Wieland vlakkabel.
In principe kan elke laadstation geschikt voor 230/ 400 Vac aangesloten worden op de vlakkabel. Uiteraard moet rekening worden gehouden met de maximale stroom door de power bus.
De 5x16mm2 Vlakkabel kan probleemloos tot 63 ampère per fase leveren. Dit is voor de meeste toepassingen ruim voldoende.
Voor meer vermogen kan de 5x25mm2 Vlakkabel worden ingezet. Deze kan met 3 x 80Amp worden afgezekerd.
- Hoeveel laadstations kunnen op de Vlakkabel worden gemonteerd?
Antwoord: Vaak is een bestaande installatie, driemaal 50 ampère, ruim voldoende om meerdere auto's goed op te kunnen laden. Als de vraag meer is dan 50 ampères kunnen de laadstations zo worden ingeregeld dat er nooit meer dan de maximale 50 ampère zal gaan stromen. Dit heet load balancing.
- Welke materialen heb je nodig?
Basispakket
- Welke normen gelden er bij een installatie voor elektrische voertuigen?
Antwoord:
NEN1010 hoofdstuk 722 geeft alle informatie die nodig is om een veilige installatie te realiseren.
Er moet worden voorzien in een aparte stroomketen die alleen is bedoeld voor het aansluiten van elektrische voertuigen en deze moet worden voorzien van een overstroom beveiliging.
Elk AC aansluitpunt moet door een aardlekbeveiliging van 30mA worden beveiligd.
Als de laadunit geen DC-foutstroombeveiliging heeft moet ook deze worden geplaatst.Het kiezen van de juiste montagemethoden wordt ook uitgebreid toegelicht. Voor ondersteuning op dit gebied staan onze deskundigen je graag te woord.
Home ← Kennis ← FAQ's ← EV laden met Wieland vlakkabel ← Mag je overal een lader plaatsen?
Deel op